"השומע- שוכח, הרואה- זוכר, העושה- מבין" (קונפוציוס)



יום שלישי, 4 בינואר 2011

גוגל דוקס בחדר המורים

בקורס 'הערכת טכנולוגיות ידע', במסגרת עבודת הסיכום, חשבנו שותפתי, לאה, ואנוכי לנסות ולשלב עבודה עם יישומי הגוגל דוקס בצוות המורים בבית הספר. בחרנו בגוגל דוקס משום שהיא מערכת המאפשרת ניהול למידה. גוגל דוקס של גוגל מאפשרת לנו ליצור ולהעלות מסמכי וורד, אקסל ופאוור פוינט קיימים או לכתוב חדשים ולהישאר איתם ברשת. הגוגל דוקס חינמי, מקוון וזמין מכל מחשב שמחובר לאינטרנט ושומר את המסמכים ברשת וגם במחשב.
הגוגל דוקס הוא כלי עזר יעיל וידידותי למורים המבקשים להקים פורטל שיתופי באינטרנט. יישום הגוגל דוקס נותן מענה להקניית מיומנויות המידענות והאוריינות הבאות: עבודה משותפת, שמירה ואגירת מידע, ביטוי עצמי של רעיונות, כתיבה ושיפור יכולת הכתיבה.
שירות ניהול המסמכים המקוון של גוגל מאפשר למורים להעלות מסמכים ולעבוד איתם בשיתוף עם אחרים. מורים בבתי הספר יכולים להשתמש בגוגל דוקס כדי לכתוב מטלות מקוונות, להעלות אותן לאתר משותף שבו כל תלמידי הכיתה יכולים לצפות באינטרנט ולהוריד את המסמכים למחשב שלהם (סלנט, 2010).
לקבלת ההחלטות לבחירת יישום הגוגל דוקס ושילובו בעבודת צוות המורים בבית הספר נעזרנו במאמר של
Bates & Poole - הוראה אפקטיבית באמצעות טכנולוגיה בהשכלה הגבוהה. כמורים הנדרשים לקבל החלטות לגבי בחירת טכנולוגיה המתאימה להוראה, ברמה האסטרטגית וברמה הטקטית וגם לדאוג לאיזון המתאים בין המדיות השונות, אנו נזקקים למודל תיאורטי להכוונת הבחירה של המדיה, היישום או הטכנולוגיה. המאמר מתאר את מודל ה- SECTIONS, עליו הסתמכנו בבואנו לבחון את התאמת יישום הגוגל דוקס לעבודה השוטפת בצוות המורים.
השלב הראשון בהטמעת טכנולוגיית הגוגל דוקס יהיה לצוות המורים בבית הספר במסגרת של ההשתלמות המוסדית, המתקיימת בבית הספר אחת לשבוע ומחייבת את השתתפות כלל המורים. במסגרת ההשתלמות יוקצו 4 מפגשים לצורך הטמעת היישום ולאחר מכן יתקיימו ייעוצים אישיים בהתאם לצרכים.
בבואנו להציג את היתרונות שבשימוש בגוגל דוקס בפני צוות המורים, יש להתחשב בצרכים של כל קבוצות המטרה. בחדר המורים צוות מגוון של מורים בעלי צרכים והעדפות שונים, כגון- אמהות שיש להן משפחה שיקדמו בברכה את הגמישות שבעבודה מהבית, ללא צורך בשעות נוספות בבית הספר. למורים שאינם שולטים ביישומי המחשב, הטכנולוגיה יכולה להיות שימושית כתמיכה לעבודה בבית הספר, כאשר היא מספקת לה גישה אלטרנטיבית.ההטמעה הראשונית תהווה בסיס להתנהלות צוות המורים מול ההנהלה במטרה לשדרג את מאגר הידע הארגוני, כלומר יצירת מאגר ידע של הארגון כולו.
השימוש בטכנולוגיה בהוראה הוא אמצעי ולא מטרה. לכן, חשוב שהמורים לא יבזבזו זמן רב ללמידת שימוש הטכנולוגיה והפעלתה. השימוש בטכנולוגיית הגוגל דוקס קל ולא נדרש מהמורים להשקיע זמן רב בלמידת היישום. השימוש בגוגל דוקס אינו דורש רמה גבוהה של כישורים מיוחדים היות והממשק מזכיר את יישומי האופיס.
הבחירה והשימוש בגוגל דוקס מאפשרת למידה והוראה המבוססות על העברה ושיתופיות במידע, היישום מאפשר למורים בניית מאגר של התנסויות מועילות בבית הספר. המורים משתפים את הצוות בהתנסויות לימודיות שהם עוברים בכיתה, בדפי עבודה מוצלחים או במערך שיעור מעניין, בכך הם מסייעים למורים אחרים שלומדים מהם. שיתוף בידע מקצועי בקרב עמיתים כאשר כל אחד תורם למאגר משותף את החומרים שנמצאים במאגר האישי שלו, כך שלכל חבר צוות קיימת נגישות לחומרים מתוך המאגר. ההטמעה הראשונית תהווה בסיס להתנהלות צוות המורים מול ההנהלה במטרה לשדרג את מאגר הידע הארגוני, כלומר יצירת מאגר ידע של הארגון כולו. לדוגמה: מערך הטפסים וההערכות הבית- ספרי יהיה אחיד ונגיש לכלל המורים.
הרעיון העומד מאחורי גוגל דוקס הוא השיתופיות. תיאוריות הלמידה טוענות כי כדי שהלמידה תהיה אפקטיבית עליה להיות אקטיבית, המורים צריכים לעשות שימוש ביישומי גוגל דוקס השונים על מנת להרחיב את בסיס מאגר הידע שלהם. השימוש בגוגל דוקס מזמן למורים הזדמנויות לתכנון חומרי לימוד המבוססים על אינטראקציה של מורה – מורה ומורה – תלמיד.

בבחירת היישום התחשבנו בנושאים נוספים כגון: עלויות, חידוש ונושאים ארגוניים.

לסיום אצרף סרטון המדגים את יתרונות השימושים השיתופיים, הקלות והנוחות:




מקורות מידע לרשומה זו:

http://hl.mla.ac.il/info/Course/201110003252000310103421100_Z68241621655589636.pdf

http://portal.macam.ac.il/ArticlePage.aspx?id=1902

3 תגובות:

  1. דורית
    אחד הרעיונות הגדולים שיכולים להיות ,לדעתי כדאי לאמץ זאת בכל חדרי המורים בארץ
    אורי

    השבמחק
  2. דורית
    אחד השיקולים העיקריים בבחירת היישום הוא נושא העלויות.
    ההדרכה תעשה על ידי כוחות פנימים בית ספריים וזה יחסוך תשלום להדרכת חוץ. היישום ידידותי למשתמש וזה יפחית את ההתנגדות בחדר המורים. דבר נוסף שמצא חן בעיני הכנת מאגר טפסים אחיד לכל בית הספר.

    השבמחק
  3. דורית, מעניין שגם אנחנו בחרנו בכלי זה ככלי טכנולוגי שיכול לשדרג באופן משמעותי את עבודתינו בשטח. זהו כלי זול ויחסית קל ליישום, הרי הוא דומה מאוד למעבד תמלילים כמו וורד. אנו רוצים להכניס את הכלי לתוך בית הספר שלנו בתקווה שההיענות תהיה גבוהה והצוות יבין את היתרונות הרבים ולא "יקטר" על הקשיים הטכנולוגיים שעלולים להפריע ואף לפגוע בהטמעה נכונה של הכלי.
    שבוע טוב
    אילנה

    השבמחק