"השומע- שוכח, הרואה- זוכר, העושה- מבין" (קונפוציוס)



יום שני, 26 באפריל 2010

משחקים או לומדים?! משחקים ולומדים!!

"דעת מתוך כפייה אין לה קיום בנשמה; לא מתוך אונס ילמד הנער, אלא מתוך משחק" (אפלטון)

דובר ונכתב כבר רבות על כך שהנאה תורמת להנעה ולנו כמורים תפקיד מרכזי וחשוב ביצירת אותה הנאה שתוביל ללמידה משמעותית. שילוב המשחק בלמידה יוצר חוויה חיובית אצל הלומדים ותורם להגברת המוטיבציה, מעודד למידה שיתופית, שיתוף פעולה ועזרה הדדית.

בקורס "סוגיות במדיניות החינוך בישראל"/ פרופ' עמי וולנסקי, דנו במאמר "בתי הספר של מחר, בתי הספר של היום- מה קרה לחינוך המתקדם"/ סוזן סמל ואלן סדובניק.
הפילוסופיה ההומניסטית של בית הספר המתואר במאמר מבוססת על התיאוריה של דיואי. מייסדת בית הספר, קרולין פארט, האמינה שהילדים הצעירים צריכים ללמוד תוך כדי התנסויות טבעיות בסביבתם בדרך חווייתית. ההוראה בבית הספר מותאמת להתפתחות האישית של התלמיד ולצרכיו, והתלמידים מפתחים יכולות אקדמיות דרך ביצוע תפקידים. המאמר מדגיש את גישת הלמידה החווייתית תוך כדי התנסות, לפיה פועל בית הספר. למידה המבוססת על השקפה כזו מכינה את הבוגרים לחיים בחברה ע"י הבנת סביבתם הטבעית. למשחק יתרונות רבים בתהליך הלמידה- הוא מגוון, מעניין, חווייתי, מעורר סקרנות ומוטיבציה, מזמן שיתוף פעולה ועבודת צוות.
למעשה, אנו לומדים ומתרגלים תוך כדי משחק, כך אנו גם נהנים וגם רוכשים מיומנויות נדרשות חשובות, הן בדיסיפלינות השונות והן כישורים חברתיים מגוונים.
כל זה מתקשר ישירות לנלמד בקורס "שילוב הדמיות ומשחקים לימודיים מתוקשבים"/ פרופ' מיקי רונן.
פיתוח משחק לימודי דומה לתהליך הפיתוח של כל חומר לימודי אחר, למשחק לימודי מטרות מוגדרות וברורות, הוא מכוון להפקת תועלת לימודית תוך יצירה ושמירת עניין.
במסגרת ה"מחקרון" המסכם בקורס, חיפשנו, לאה שותפתי ואני מחולל משחק בתוכו ניצוק את התוכן הלימודי העוסק בשבעת המינים (חג השבועות כבר בפתח...). שוטטנו ברשת וחיפשנו, ובחרנו (לאחר התלבטויות רבות...) במחולל " הדרך לאוצר" מתוך האתר: http://www.edu-negev.gov.il/tapuz/noamtp/noam.htm (האתר של נועם). בזמן הכנת המשחק, שוחחתי עם נועם (טלפונית) פעמיים וגם החלפנו מיילים, זאת משום שתוך כדי בניית המשחק נתקלנו בהיבטים הטעונים שיפור מבחינת היעילות הלימודית. בתחילה ביקשתי ושאלתי אם קיימת אפשרות לשנות הגדרה במחולל המשחק, כך ששאלות עליהן ענו הלומדים נכון, לא יחזרו למאגר השאלות ולהיפך- שאלות שהתשובה עליהן שגויה יחזרו למאגר השאלות. בהמשך שאלתי אם ניתן להוסיף שאלות נוספות למאגר השאלות, זאת משום שתוך כדי הפעלת המשחק שמנו לב לכך שהשאלות חוזרות על עצמן- דבר העלול לגרום לאיבוד העניין במשחק.
נועם אמר שנתתי לו מספר רעיונות, כרגע הוא שוקד על פיתוח "הדרך לאוצר" מתוחכם יותר והוא ישפר היבטים אלו.
נוכחתי לראות שבמסגרת הקורס החכמתי ולמדתי (והדרך עוד ארוכה...) שמשחק הוא עניין רציני ומאתגר, משחק יעיל דורש תכנון קפדני וחשיבה מרובה.
השימוש במחוללי המשחקים השונים מאפשר התאמת תכנים לתחומי הדעת השונים על פי המטרות והפעילויות הלימודיות. ישנם משחקים המותאמים ללומד יחידני מול מחשב ומשחקים משותפים / תחרותיים לזוגות או קבוצות.
כן, כן- שילוב המשחק בלמידה הוא עניין רציני. הוא מעשיר את הלמידה ואת חוויית הלמידה, ולכן עלינו לזכור תמיד שמשחק לימודי מכוון להפקת תועלת לימודית!


מורה מלמדת מתמטיקה באמצעות משחקים:

4 תגובות:

  1. כמורה לתלמידים בגיל הרך ובמיוחד בכתות א-ב המשחק הוא חלק בלתי נפרד מתהליך הלמידה.
    למשחק יש גם היבטים חברתיים ומפתחים מיומנויות חברתיות כמו:סבלנות, הקשבה, איפוק, לדעת להפסיד בכבוד ועוד.
    מהעבודה המשותפת שלנו אכן המשחק הוא עניין רציני

    השבמחק
  2. אהבתי מאוד את סגנון כתיבתך הקולח והעשיר.
    בשני הבלוגים האחרונים שלך, יצרת קשרים, בראשון עם הוגה רעיון הבלוג בקיבוץ, בשני עם מפתח המשחק. אהבתי מאוד את הגישה, את האכפתיות ואת הניסיון להציע הצעות לשיפור. אין לי ספק... את בהחלט לומדת ומיישמת!!!

    השבמחק
  3. אני מזדהה עם כל מילה ומילה. כמורה לתלמידים הלומדים בחינוך המיוחד,יכולה אני להעיד ולהדגיש כי דרך המשחק היא החווייתית והמהנה ביותר עבורם ולעיתים אף היעילה והנכונה ביותר.
    ישנם מצבים בהם אין התלמידים יכולים להתרכז ולו דקה אחת,אולם דרך המשחק ניתן להגיע אל ההפנמה של הנושא.

    השבמחק
  4. הי דורית,
    נהנתי לקרוא את הפוסט וכמובן, מסכימה עם הנאמר שם. רציתי להתייחס לדו שיח שלך עם נועם, גם לי היתה שיחה איתו בעבר על משחק מסויים שפיתח, ולדעתי השיתופיות בין אנשי התקשוב היא מקסימה, נתקלתי בשיתופיות זו לא פעם ומזוויות שונות, הרצון לתת, לשתף, לחלק ולתרום הוא מקסים בעיני ומאד מייחד את אנשי התקשוב.
    תמשיכי לכתוב כל כך נעים וקולח.. כייף לקרוא!
    ממני
    נעמי

    השבמחק