"השומע- שוכח, הרואה- זוכר, העושה- מבין" (קונפוציוס)



יום שלישי, 20 באפריל 2010

ויקיפדיה... ויקיבוץ ומה שביניהם...

בשיעור האחרון הסבירה דר' חגית מישר- טל על שיתופיות בלמידה ועל למידה שיתופית בסביבת "ויקי" באוניברסיטה הפתוחה, בנוסף ראינו מודל ליצירת מטלת ויקי מוצלחת. השיתופיות בלמידה וההיבט החברתי הזכירו לי הודעה שפורסמה ביומן (מרץ 2010 ) קיבוץ גבעת- ברנר, בו אני ומשפחתי הקטנה מתגוררים. וזו לשון ההודעה:

אתר אינטרנט חדש נפתח – "ויקיבוץ גבעת ברנר"
האתר, http://gb.wikibbutz.org/ , בנוי במתכונת ויקיפדיה. ב 'ויקיבוץ' יש דף לכל חבר, אלפי סיפורים ועשרות אלפי תמונות. יחודו של ויקיבוץ הוא שכל אחד ואחת יכול להיכנס ולערוך כל דף שהוא – ממש כמו בויקיפדיה! התוכן ההתחלתי של ויקיבוץ מבוסס על אתר "סיפורי גבעת ברנר". אני מקווה שתוכן חדש יתווסף על ידי הקהילה, וה־ויקיבוץ יהפוך במהרה לאתר חי ומתעדכן. החברים מוזמנים להיכנס, לבדוק, לערוך ולתקן איש איש את הדף האישי שלו, את הדפים של בני המשפחה, וכן את הסיפורים השונים. בנוסף, החברים מוזמנים להעלות ל־ויקיבוץ תמונות נוספות, לעדכן ולהרחיב את סיפוריהם האישיים ולהוסיף תוכן נוסף. ויקיבוץ נוצר על ידי, בעזרתם הנדיבה של אנשי סיפורי גבעת ברנר שנתנו לי גישה מלאה לחומר, בלי מגבלות ובלי חשבון. תודה!
אז, כולם מוזמנים לגלוש לויקיבוץ, http://gb.wikibbutz,org/ , לדפדף ולהתרשם, ולא לשכוח לעדכן ולהוסיף תוכן.
תודה וחג שמח לכולם, ערוד שתיל

לאחר השיעור האחרון גברה סקרנותי לבדוק מה מאחורי "ויקיבוץ", יצרתי קשר עם ערוד שתיל, הוגה הרעיון ומפתחו (התכתבנו במייל משום שערוד חי בארה"ב).

לפני כ-10 שנים, חיים אבני, בן גבעת- ברנר, החליט לפעול לשימור המורשת וההיסטוריה של גבעת- ברנר ופתח את האתר "סיפורי גבעת- ברנר" http://www.givat-brenner.co.il/ באתר הושקעו אלפי שעות עבודה הן בהכנת התשתית והן באיסוף החומר. במרוצת השנים האתר נעשה פחות ופחות דינאמי.
לדברי ערוד, הרצון לעדכן ולרענן את האתר במקביל לתופעת ה"ויקי" שהחלה לתפוש תאוצה, כשאנשים שונים משתמשים בטכנולוגיה זו לצרכים שונים- לאו דווקא ויקיפדיה, הוביל למחשבה שיהיה זה מעניין להעביר את התוכן של "סיפורי גבעת- ברנר" לפורמט "ויקי" ולראות אם אכן יתרמו חברי ויוצאי גבעת ברנר להעשרת התוכן. ערוד מספר שלאחר מספר נסיונות הצליח להתמיר את בסיס הנתונים של האתר לפורמט "ויקי". המימוש שנבחר ל "ויקיבוץ" הוא זה שבשימוש מיזם ויקיפדיה ונקרא "מדיה- ויקי", הוא נפוץ וחופשי וקיים עבורו תרגום לעברית.

למידע נוסף על טכנולוגיית "ויקי": http://he.wikipedia.org/wiki/%D7%95%D7%99%D7%A7%D7%99

בקצרה על ההתמרה: המידע באתר "סיפורי גבעת- ברנר" נשמר בבסיס נתונים בסכימה פרטית, בתוכנה שנכתבה במיוחד לצורך אתר זה, לכן לא קיים מתמיר זמין שיכול להפוך מידע זה לצורת "ויקי". ערוד כתב והפעיל מתמיר שהעביר את המידע שבאתר לפורמט "ויקי".
ועל פתיחת האתר "ויקיבוץ": האתר והמידע שבו אוחסנו בשרת והופעלו ללא פרסום במשך מספר שבועות שבמהלכם אנשים שונים בדקו וחיוו את דעתם, לצורך ביצוע שינויים ושיפורים. לאחר תקופת ההרצה ניתן לאתר פירסום ביומן גבעת- ברנר, באתר "סיפורי גבעת- ברנר" ובאתר "קהילת גבעת- ברנר".
האתר קיים ופועל קצת פחןת מחודשיים:http://gb.wikibbutz.org/index.php?title=%D7%A2%D7%9E%D7%95%D7%93_%D7%A8%D7%90%D7%A9%D7%99
הצלחתו בשלב זה היא חלקית בלבד. הקהילה תרמה מספר לא גדול של תיקונים ועריכות למידע לא מדוייק או שגוי, ומספר קטן עוד יותר של עדכונים וחומר חדש.

קיימות באתר אפשרויות בקרה ומעקב, הפתוחות לכל המשתמשים באתר (רשומים ולא רשומים). שינויים אחרונים אפשר למצוא תחת הקישור "שינויים אחרונים", בתפריט הראשי בצד ימין. את ההיסטוריה של כל דף ניתן לראות דרך הקישור "גירסאות קודמות" וכן ניתן להשוות בין כל דפי הגירסאות כדי לראות מה בדיוק התווסף, נמחק או שונה בכל גירסה. לכל דף צמוד גם "דף שיחה" המשמש בעיקר כשמתגלעים חילוקי דעות לגבי תוכנו של דף הערך.

לסיכום, ערוד מקווה שבמוקדם או במאוחר יופיעו אנשים שמוכנים להשקיע מזמנם ומירצם כדי להוסיף לאתר תוכן משמעותי... אם זה לא יקרה, הרי שלפחות במקרה של גבעת- ברנר יתברר שרעיון ה"ויקי" לא תפס.

אנו רואים שימוש נוסף בטכנולוגיית "ויקי" לתיעוד ושימור ההיסטוריה הקטנה- גדולה של גבעת- ברנר.

תגובה 1:

  1. היי דורית!
    הרעיון להשתמש בוויקי כדי לשמר פיסת היסטוריה נהדר. כדי למנף את הפרוייקט צריך שיתוף פעולה. של חברי הקיבוץ. כנראה שהם לא מודעים לחשיבות העיניין.
    נחמד שאדם שחיי בארה"ב מעורב בחיי הקיבוץ, שאכפת לו והוא מוכן להשקיע מזמנו ומרצו לקידום הפרוייקט.

    השבמחק