"השומע- שוכח, הרואה- זוכר, העושה- מבין" (קונפוציוס)



יום שני, 10 במאי 2010

חווייה מתוקשבת

אני מעוניינת לשתף אתכם בהתנסות חווייתית של למידה מתוקשבת של לאה, עמיתתי ושלי.
ב"מחקרון " הסיכום שלנו בקורס "משחקים מתוקשבים" בחרנו לבדוק מה יהיו סוגי האינטראקציות הבינאישיות שיתפתחו במהלך המשחק בין הלומדים? וכיצד הן יבואו לידי ביטוי במהלך המשחק.
ערכנו את ה"מחקרון" בכיתתה של לאה, כיתה קטנה, 23 תלמידים (איזה כיף...).
בחרנו במחולל המשחק "הדרך לאוצר" מתוך האתר של נועם: http://www.edu-negev.gov.il/tapuz/noamtp/noam.htm
יצקנו לתוך המחולל את התוכן שבחרנו, העוסק בשבעת המינים- מאפיניהם הבוטאניים, תנובתם ושיום שם פעולת האיסוף שלהם. יחידה זו נלמדת בכיתתה של לאה כחלק מיחידת הלימוד של שבועות. המשחק מהווה פתיח לנושא שבעת המינים.
לאחר ביצוע הניסוי, יצאתי בתחושה שמעבר לבדיקת האינטראקציות שהתפתחו בין התלמידים במהלך המשחק, השגנו גם תוצר לוואי מוצלח בדמות "מפת הידע" הכיתתית של התלמידים- מקל ומשפר בהמשך את תהליך ההוראה/ למידה.
התנסות מתוקשבת זו היתה חדשה, מהנה ומעניינת עבורי. התרשמתי משיתוף הפעולה החיובי בין תלמידי הכיתה, שבא לידי ביטוי בהחלטות השקולות והמתחשבות בבן/ בת הזוג השותפים למשחק, בההקפדה ובשמירה על הסדר וה"תור" במשחק, בהתייעצויות בין בני הזוג או בין הזוגות שישבו בסמוך כאשר נתקלו בשאלה עליה התקשו לענות, בשיתוף בקבלת ההחלטות כמו ההתקדמות במסלול המשחק לכיוון האוצר, בפירגון, בעידוד, בקבלת ההפסד ועוד...
כמובן שהתגלעו גם חילוקי דעות ו/ או ניסיון של אחד מבני הזוג "להשתלט" על העניינים, אך זה לא פגע באווירה הלימודית הנעימה שנוצרה.
מתוך השאלונים אותם מילאו התלמידים בתום המשחק למדנו על הנאתם מהמשחק, על הידע החדש שצברו, על העניין שגילו, על העדפתם למשחק עם שותף (לאו דווקא במשחק תחרותי).

מעט מתגובות התלמידים:


  • ככל ששיחקתי יותר, זכרתי ולמדתי יותר...

  • מהנה יותר ללמוד בעזרת משחק ולא מדף עבודה...

  • אפשר לחזור ולשחק כמה פעמים שרוצים...

  • התייעצנו בינינו כשלא ידענו מה התשובה והחלטנו יחד...

  • למדתי דברים שלא ידעתי קודם...

  • כיף ללמוד דרך משחקים...

נוכחתי לדעת שתלמידים מסוגלים ללמוד לבד בעזרת הכלים אותם מזמנת לנו הטכנולוגיה. הם נהנים ללמוד דרך משחקים לימודיים ומעבר לתהליך הלמידה משיגים ערכים נוספים כגון שיתוף פעולה, סיוע הדדי, סבלנות וסובלנות.


ברצוני להעיר, שלמרות כל זאת יש צורך בפיתוח מחוללי משחקים באופן מושכל, התואם את התכנים והצרכים. לצערי, מחולל זה בו השתמשנו לוקה בחסר בהרבה היבטים. ואולי זו תובנה שלי בעקבות החשיפה והמידע במהלך הקורס.

3 תגובות:

  1. דורית, אין ספק שניתן ללמוד דרך משחק, זו הופכת ללמידה חוויתית המשאירה חותם לטווח הרחוק, בפרט כשזה נעשה בכיתה קטנה...זה עולם אחר לגמרי, אז איך עובדים עם 40 תלמידים????
    ורד.

    השבמחק
  2. משחק הוא הלמידה ואפילו למידה משמעותית עבור הלומדים בכלל והלומדים הצעירים בפרט. המחשק שייך לעולמו של הילד ומהווה עבורו סביבה רגילה ומוכרת ביותר בה הוא פועל באופן טבעי.
    אין ספק שזו הייתה חוויה חדשה ומעניינת הן עבור התלמידים והן עבורכן. ממתינה בקוצר רוח לשמוע מהן התוצאות. אילנה.

    השבמחק
  3. דורית
    אכן לאחר לבטים קשים ההתנסות יצאה לדרך. היה מרתק לראות איך הילדים משתפים פעולה ומוותרים אחד לשני דווקא בכיתה מאוד תחרותית.
    המשחק על כל חסרונותיו ריתק את הילדים ומעניין היה לראות שככל שהילדים חזרו ושחקו במשחק הם למדו דברים שלא ידעו כך זו היתה הכנה מצויינת לפתיחת נושא. כמו כן זה מאפשר לעשות מפת ידע של הכיתה, ומכאן לבנות תכנית עבודה.

    השבמחק