"השומע- שוכח, הרואה- זוכר, העושה- מבין" (קונפוציוס)



יום ראשון, 11 ביולי 2010

נטיקה- כללי התנהגות באינטרנט

"ואמר רבי אלעזר, אמר רבי חנינא כל האומר דבר בשם אומרו מביא גאולה לעולם, שנאמר 'ותאמר אסתר למלך בשם מרדכי' " (מגילה ט"ו, ע"א)

בקורס 'שילוב טכנולוגיות תקשוב ולמידה- היבטים בינלאומיים' הזכירה דר' חגית מישר- טל בשיעור האחרון את המושג נטיקה- (כללי התנהגות בסביבת מידע: זכויות יוצרים, שמירה על פרטיות וכללי כתיבה- מניעת אלימות ברשת) כחלק אינטגראלי מנושא הטכנולוגיה בתהליך הכשרת אזרח העתיד.

המונח 'נטיקה' ברשת מציין 'נימוס אינטרנטי', כללי התנהגות באינטרנט. מונח זה הינו עיבוד של המונח 'אתיקה' שמשמעותו נימוס וכללי התנהגות בחברה. בין כללי ההתנהגות קיימים חוקים, הנמצאים בהסכמים המלווים תנאי שימוש באתרים מסויימים, או בתוכנות המיועדות להורדה מן הרשת.
כללי התנהגות אחרים, שהתפתחו במשך הזמן, אומצו באופן רצוני על ידי המשתמשים. כללים אלו מהווים קווים מנחים להתנהגות ברשת.

מטרת כללי ההתנהגות היא לגרום למשתמשים להתחשב במשתמשים אחרים ובצרכים שלהם.
רוזאן סטון (1991) הגדירה את המרחב הקיברנטי (מרחב וירטואלי, מטאפורי של מערכות מחשב ורשתות מחשב) כמרחב חברתי שבו אנשים נפגשים פנים מול פנים, אך עם הגדרות חדשות של 'פנים' ושל 'מפגשים'.
בין הסוגיות האתיות השונות ברשת האינטרנט קיימות:
@ זהירות ברשת ופרטיות
@הטרדות באינטרנט
@זכויות יוצרים
@חופש הדיבור/ צנזורה וחופש הגישה למידע
@אחריות ספקי השירות
@התנהגות קבילה ברשת

כמובן, שאפשר לכתוב רבות על כל אחת מן הסוגיות הנ"ל, אך בפוסט זה אתייחס בעיקר לסוגיית זכויות היוצרים.
מדריך זכויות היוצרים באינטרנט ובתוכנה לפי החוק מ- 2007 http://www.y-law.co.il/page140.html?amp, מדגיש בעיקר את הנגישות הקלה ליצירות השונות מכל מקום בעולם והקלות שב"הורדתן" מהאינטרנט, מול חוסר יכולת האכיפה האפקטיבית.
עלינו לזכור שעצם הופעת תמונה, כיתוב, צילום, קובץ מוסיקה, גרפיקה, תוכנה או כל קובץ אחר באינטרנט, אין משמעו שהוא ניתן לשימוש חופשי. קודם כל עלינו להניח שלכל יצירה יש זכויות יוצרים.
תחום האינטרנט וזכויות היוצרים הוא תחום מתפתח ומתחדש והפסיקות בו משתנות מעת לעת.
למעשה, קיים מעין ניגוד אינטרסים בין זכויות היוצרים לבין חופש המידע הקיים ברשת. מאז כניסת האינטרנט ככלי בשימוש יומיומי, אופני התקשורת והגישה למידע בחיינו השתנו לבלי הכר. האינטרנט ממשיך ומתפתח ומהווה מקור עצום ואדיר של זרימת מידע חופשית.
אך במקביל לכל היתרונות, עולים קשיים הקשורים לדיני זכויות יוצרים, משום שהאינטרנט פתח פתח להפרת זכויות יוצרים שקשה לשלוט עליה.
הטכנולוגיה מאפשרת הפצת מידע, ללא תלות בגבולות הגיאוגרפיים ובמהירות עצומה. הבעיות העיקריות הן העתקה/ שינוי של חלקים בטקסט/ יצירה וגניבת קרדיט על עבודות.
אביטל גילדין וחנה קפויה, מציינות במאמרן 'זכויות יוצרים בעידן המידע' שהעידן הדיגיטאלי הביא ברכה למוסדות האקדמיים, אך הקשיים נובעים מכך שהפורמט הדיגיטאלי מקל על ההעתקה. קיים מתח בין הרצון לשמור על זכויות היוצרים לבין השאיפה להפיץ ידע ולהרבות למידה. לדבריהן, סביבת הוראה השואפת לחנך לחשיבה עצמאית חייבת חופש. עליה לאפשר גישה ליצירות מסוגים שונים- מאמרים, מסמכים, ממצאים, תמונות, יצירות אמנות ועוד. ההגבלה על השימוש צורמת במיוחד כשמדובר בשימוש לצרכי הוראה. על גבולות החופש האקדמי להיות גבולות של אתיקה ויושרה, ולא של בעלות. ההוראה המתוקשבת חוללה שינוי במהות ההוראה ובימינו- הדרישה שתלמידים יקבלו גישה לחומרי לימוד מקוונים היא הכרח חינוכי.
עם התפתחות הטכנולוגיה, העבודה בסביבת האינטרנט מחייבת את המחנכים/ מורים/ הורים לעסוק בשאלות אתיות. עליהם ללמד את התלמידים כיצד להשתמש במידע כתוב וחזותי המופיע ברשת, מבלי להפר את חוקי זכויות היוצרים.

תפקידנו כמחנכים להכין את תלמידינו בדרך המיטבית להתמודדות עם המידע ועם דרכי ההתקשרות ברשת האינטרנט.
עלינו להכשירם להשתמש בעושר המידע בצורה מושכלת, יעילה, ביקורתית, אחראית וזהירה.
כמו כן עלינו לחנכם לנהוג ביושר ובכבוד כלפי הזולת וכלפי המידע.
עלינו ללמדם להיות צרכנים נבונים של מידע ולבדוק את אמינותו, ללמדם להבחין בין מידע רלבנטי, חשוב ונחוץ לבין מידע שגוי. 
עלינו להמשיך ולפתח את הלמידה השיתופית, ללמדם לחלוק במידע שברשותם ולנצל את הטכנולוגיה לשם כך. 

ואני מצרפת קישור למצגת מטעם משרד החינוך, המזכירות הפדגוגית, מינהל מדע וטכנולוגיה, בנושא: לחנך את דור הרשת.http://cms.education.gov.il/NR/rdonlyres/EAE4C748-8208-4F80-ACA7-9F1C71283B9A/49709/להשתלמויותקל.ppt

סוגייה  נוספת, שמעניינת אותי מתחום ה'נטיקה' היא זהירות ברשת ופרטיות, אך על כך אכתוב באחד הפוסטים הבאים.

 קישור נוסף לסרטון ובו דר' אברום רותם מעלה דילמות וסוגיות הנוגעות לזכויות יוצרים, המלוות את המורים בבתי הספר בעבודתם היומיומית:



לכתיבת פוסט זה, קראתי ונעזרתי ב:
http://www.li-net.net/nodeweb.asp?t=16231
http://cms.education.gov.il/educationcms/units/mazkirut_pedagogit/meidaanut/
http://www.edu-negev.gov.il/tapuz/motytp/search/netiqs.htm






6 תגובות:

  1. היי דורית !
    כרגיל כל נושא שאת בוחרת לכתוב בפוסט מעניין ומשמעותי ואפשר לדון בו ולפתח שיח שלם.
    אני רוצה להתייחס לדילמה של זכויות יוצרים בעידן הדיגיטאלי. כבר אמרו חכמינו "כל המביא דברים בשם אומרם מביא גאולה לעולם". כאשר משהו בוחר להעלות לרשת האינטרנט ולפרסם חומרים שהכין, הוא צריך להיות מודע לכך שכבר אין לו בעלות עליהם. בעידן שבו החומרים מתפרסמים במהירות והם חוצים יבשות קשה עד כמעט בלתי אפשרי לשלוט בשימוש שנעשה בהם. עם זאת מן הראוי שמי שמשתמש בחמרים של אחרים יהי מספיק הוגן להביא את הדברים בשם אומרם. והכל שוב עניין של חינוך.

    השבמחק
  2. דורית,
    אין ספק שחשוב ללמד את הנושא של כללי ההתנהגות ונימוסים בכלל ובמחשב במיוחד. זוהי דיסציפלינה חדשה שעומדת בפני עצמה והיא הפכה להיות רלוונטית בתקופה בה אנו חיים.
    לדעתי, חייבים להכניס את המושג הזה יחד עם נושא התקשוב למערכת החינוך.

    השבמחק
  3. דורית היי,
    אכן נושא מרתק ומעניין."נטיקה"- אתיקה ברשת האינטרנט.
    הנושא כל כך רלוונטי היות ואנחנו חלק ממערכת החינוך וביכולתנו והשפיע, להדריך וללמד את דור העתיד, זה חייב להיות לנושא בלתי נפרד מהמערך הלימודי המתוקשב.
    ורד.

    השבמחק
  4. דורית היי,
    העלית בפוסט זה מספר נקודות חשובות שאני כמורה מתמודדת איתן יום, יום.
    אני בהחלט מסכימה איתך לגבי חינוך התלמידים להיות צרכנים נבונים של מידע ולעסוק בשאלות אתיות ובזכויות יוצרים. מתוך ניסיוני בשטח התלמידים לא מודעים לחוק זכויות יוצרים והם גם לא מבינים את ההשלכות. נכון שקיים יום האינטרנט הבינלאומי אבל זה רק יום אחד בשנה ובו מדברים בין השאר על זכויות היוצרים אך זה לא מספיק. עלינו המורים מוטלת האחריות לחנך,להסביר ולהקפיד על כך בבדיקת העבודות .כי העיקביות היא המפתח לדעתי לבעיה ולאזרחות טובה.

    השבמחק
  5. לי,
    אני בהחלט מסכימה איתך, שעלינו כמחנכים, להסביר ולהנחות ולהקפיד על נושא זכויות היוצרים, גם בבדיקת העבודות וגם בעבודה השיתופית בין התלמידים.
    אך לדעתי, גם לנו, המורים, אין מספיק רקע וידע בנושא. ואולי זה רעיון להשתלמות יעילה וחשובה...
    תודה על תגובתך!
    דורית

    השבמחק
  6. היי דורית !!
    נהנתי מאוד לקרוא את הפוסט שלך אין ספק שהעלת נושא חשוב מאוד.המאה העשרים ואחת הביאה עימה חידושים טכנולוגים פתיחות רעיונית ונגידות למקורות ידע שונים.
    למרות כל היתרונות הברורים ישנם גם סיכונים שעלינו בתור מרים להיות מודעים אליהם בעיקר לכאלו שנוגעים בשימוש ברשתות חברתיות אינטרנטיות.
    לצערנו כולנו זוכרים את המקרה המצער של אופיר רחום ז"ל הנער בן ה16 שנרצח ע"י מחבלת ברמאללה שהכיר אותה בשם בדואי ע"י הרשת הידועה בקרב בני הנוער ICQ לכן השימוש הפרוע באינטרנט נראה לעיתים כקבוצת נהגים פרועים ללא שוטר ,ולכן המודעות לשימוש באינטרנט חשובה מאין כמוהה ולא מספיק רק יום אינטרנט בטוח פעם בשנה!

    השבמחק