"השומע- שוכח, הרואה- זוכר, העושה- מבין" (קונפוציוס)



יום שני, 9 באוגוסט 2010

שלבי ההתפתחות על פי פרויד ומה קורה בבית הספר היסודי, וקצת על קשב וריכוז...


"לבקר אחרים, ולתת להם את ההרגשה שאינם רצויים - זאת יכול כל אחד לעשות. אך לרומם את רוחם ולהעניק להם הרגשה טובה - לכך דרושים כשרון מיוחד והשקעת מאמץ" (רבי נחמן מברסלב) 

בשיעור האחרון בפסיכולוגיה התפתחותית שאנו לומדים עם דר' שאפיק מסאלחה, עסקנו בשלבי ההתפתחות על פי פרויד. פרויד טען ששלבי ההתפתחות הינם שלבים פסיכוסקסואלים- דחף המין ודחף התוקפנות הם המניעים את ההתפתחות שלנו. על פי השקפתו מיניות ותוקפנות הן אנרגיות של הגוף המנסות להשתחרר. השחרור גורם לרגיעה והנאה. 
 לפי פרויד קיימים אצל האדם 5 שלבים של התפתחות מוטיבציונית, אלו שלבים קבועים שכל אדם עובר אותם. אופן המעבר הוא השונה בין אדם לאדם.
השלב הראשון- האוראלי, מתרחש בגילאי 18-0 חודשים, האיזור הארוגני של התינוק מתרכז בפה המהווה את הקשר בין התינוק לסביבה. כל מערך המגע עם האם נעשה גם הוא דרך הפה.
השלב השני- האנאלי, מתרחש בגילאי שנה וחצי- 3 שנים, האיזור הארוגני מתרכז בפי הטבעת. התינוק מתחיל להרגיש עצמאות מסויימת ביכולת לשלוט בצרכיו, ומכך שהוא מייצר בעצמו משהו.
השלב השלישי- הפאלי, מתרחש בגילאי 6 -3 שנים, האיזור הארוגני מתרכז באברי המין. לילד מתעורר רגש מיני ישיר כלפי ההורה בן המין השני, הוא חש תחרות ואיום מצד ההורה בן אותו המין, ולבסוף הוא פותר את העניין בהזדהות עם הורה זה שחוסמת את משיכתו להורה השני.
השלב הרביעי- החביון, מתרחש בגילאי 6- 12 שנים, ובו אני אתמקד בפוסט זה, משום שבשלב הזה אנו מקבלים את הילדים בבית הספר היסודי.
שלב זה מתאפיין בהרחבת המעגל החברתי, השקעה בלמידה והתעניינות בסביבה. עיקר האנרגיה של הילד מופנית למשימות הלמידה בבית הספר (היסודי). הילד מתחיל ללמוד קרוא וכתוב.
בנוסף- הילד מתחיל לצאת מהמעגל המשפחתי, לוקח מרחק ומתחיל לנהל חיים חברתיים.
הילד מתמודד עם שתי משימות קשות: משימת הלמידה ובניית יחסים חברתיים מחוץ למשפחה.
במידה ולילד אין הרבה תיסכולים וקבעונות משלבי ההתפתחות הקודמים, הוא פנוי לביצוע המשימות הללו. אך במידה ו"סחב" תיסכולים וקבעונות משלבים קודמים, הוא יגלה קשיים בביצוע המשימות הנ"ל, שיבואו לידי ביטוי בבעיות משמעת לסוגיהן, ביטויי אלימות שונים, קשיי הסתגלות לחברה ולחוקים וגם בעיות היפראקטיביות ואי שקט מוטורי.
בעיות אלו מוכרות גם לפני גיל בית הספר היסודי, אך בבית הספר הן בולטות יותר, משום שהילד מתמודד עם יותר משימות ועם משימות מורכבות יותר מאשר בשלבים הקודמים. בשלב זה יש יותר משימות פורמאליות.
בשלב זה תפקידנו כהורים וכאנשי חינוך, לאפשר לילד להתנסות ולתמוך בו על מנת שיהיה לו הכוח לבצע את המשימות (למידה וניהול חיי חברה).
אם נגלה חוסר אמפאתיה לקשיי הילד וכהורים נהיה לחוצים וחרדים מכל קושי שהילד מפגין- הלמידה תהפוך לעונש עבור הילד במקום חוויה והנאה.
אם לא ניתן לילד להתנסות מבחינה חברתית, הילד ירגיש שהעולם החיצון מהווה עבורו איום והוא יפגין חוסר אמון.
בשלב זה קיימות 3 גישות להתמודדות  עם בעיות ההיפראקטיביות ואי השקט המוטורי המתעוררות ומתגלות אצל חלק מהילדים:
הגישה האורגאנית, רפואית, ביולוגית- לפיה בעיות אי שקט מוטוריות והיפראקטיביות קשורות לחומרים הכימיים המועברים בתאי העצב של המוח- מכיוון שיש בהם אי סדר, נטילת ריטלין ודומיו מארגנת את הפעילות והילד מראה יותר שקט וריכוז.
הגישה הפסיכולוגית- טוענת שהפרעות אלו נגרמות כתוצאה מחסך רגשי בשנים הראשונות לחיי הילד וזה בא לידי ביטוי בקשיים הללו.
הגישה המשלבת- לפיה ההפרעות הללו נגרמות ממספר מרכיבים: חסך רגשי והפרעה אורגאנית. החסך הרגשי גורם להפרעה נוירולוגית ולכן הטיפול משלב נטילת ריטלין המסייע לארגון הפעילות הכימית וטיפול פסיכולוגי בחסך הרגשי.
לפי גישה זו הקשר הוא מעגלי- המצב הנפשי משפיע על פעילות המוח שלנו ולכן פעילות המוח היא התגובה למצב הנפשי ולא רק הסיבה...
אני נוטה להסכים עם גישה זו, משום ששילוב טיפול בבעיה הרפואית עם טיפול פסיכולוגי- נפשי, נראה לי יעיל, מעמיק ומקיף.
כמורה בחינוך הרגיל, אני יכולה להעיד שהפרעות קשב וריכוז אצל תלמידים
(ADD / ADHD) הן תופעה נפוצה. בכל כיתה אני נתקלת בתלמידים שרוצים לממש את הפוטנציאל שלהם, אך לא מצליחים. חשוב לי להצליח לתעל את האנרגיה שלהם ולמקד את הקשב שלהם, כך שינצלו את מלוא יכולותיהם ויצליחו.
הפרעות הקשב והריכוז באות לידי ביטוי בכיתה באופנים שונים: ישנם תלמידים הבוהים בנקודה מסויימת בחלל הכיתה, ישנם תלמידים שאינם מסוגלים לשבת ברציפות יותר ממספר דקות, ישנם תלמידים השוכחים ציוד בבית ועוד ועוד...
ישנם תלמידים שהפרעת הקשב מפריעה להם עצמם וישנם תלמידים המפריעים גם ליתר הכיתה ולמהלך התקין של השיעור.
תלמידים אלו עלולים לגרום לנו לתסכול, אבל הם אינם מסוגלים להתרכז בחומר הלימוד. אנו דורשים מהם לשבת ברוגע בכיתה, להקשיב למורה בשקט, לעקוב אחר ההוראות, להתרכז ו...
לילדים נורמטיבים קשה ליישם כל זאת וכל שכן לילדים הסובלים מהפרעות קשב וריכוז.
אנחנו צריכים להבין ולזכור שהם אינם מסוגלים, למרות שהם רוצים.
ילדים אלו בדרך כלל משלמים מחיר כבד- החל מציונים נמוכים, נזיפות ועונשים ועד התרחקות של חברים מהכיתה. כל אלו גורמים להערכה עצמית נמוכה.
ואני שואלת את עצמי כל שנה, כל פעם מחדש, איך אתמודד בהצלחה עם התלמידים, הסובלים מבעיות קשב וריכוז ואגרום להם להינות מחוויית הלמידה ולהצליח?
דרושים סבלנות, סובלנות, יצירתיות ועקביות. לגבי כל תלמיד באופן אישי צריך לפתח אסטרטגיות שונות, שיעזרו לו להישאר מרוכז במשימת הלמידה. ההתמודדות עם כל תלמיד שונה, אין מירשם אחיד לכולם.
דבר חשוב נוסף הוא מודעות ומעורבות של הורי התלמיד בנעשה בכיתה ובשיעור. חשוב לעדכן את הורי התלמיד בכל המתרחש ולקבל דיווח על המתרחש בבית.
ההורים צריכים להתמקד במתן עזרה לימודית בבית, על מנת שיהיה שיתוף פעולה פורה. הבית ובית הספר משלימים וממשיכים האחד את השני, אסור שיווצר נתק ביניהם. 
ותמיד, תמיד, גם שקשה, מייאש ומתסכל- לשמור על גישה חיובית ואופטימית! להסתכל תמיד על נקודות האור, לסייע בלמידה, לבנות אסטרטגיות לארגון ולעבודה מסודרת ויעילה.
כל אלו יגרמו לילד לבוא עם חיוך לבית הספר ויתרמו לחוויות חיוביות בתהליך הלמידה ובתהליך החברתי בבית הספר.

ולמי שמתעניין... השלב החמישי- הגניטאלי, מתרחש בגילאי 12- 18 שנים...

אני מצרפת את הסרטון ובו דר' אורה גולן מסבירה על בעיות קשב וריכוז ומחסומים רגשיים.

13 תגובות:

  1. דורית,
    תודה על הפוסט המעניין. כהרגלך בחרת להתמקד בנושא אקטואלי מהשטח- ADD ADHD.
    כמאבחנת דידקטית וכמורה להוראה מתקנת שעבדה עם ילדים הסובלים מהפרעות אלה, אני יכולה להעיד שאכן הילדים האלה לעיתים קרובות מתסכלים את הסובבים אותם וגם את עצמם. אני יודעת (מהניסיון) שרק הטיפול המערכתי, כזה שמשלב את הטיפול הפסיכולוגי,הרגשי, הרפואי וכמובן כולל את הדרכת ההורים ולעיתים גם הדרכת המחנכת עוזר ומקדם תלמידים אלה.

    השבמחק
  2. אילנה,
    תודה על תגובתך!
    אשמח להתייעץ ולקבל טיפים בשנה הבאה...

    השבמחק
  3. דורית,
    נהנתי לקרוא את הפוסט המעניין שלך והפעם כותבת אני בתור אמא לילד בגיל 7 וקצת, שכל היום מסתובב אצל חברים או מבקש חברים. בהתחלה חשבתי שאולי קשה לו להיות עם עצמו, אך לאחר ששמעתי את דר' שאפיק חששותי התפוגגו ונשמתי לרווחה.
    החשש הכי גדול שלי היה האם הילד יצליח מבחינה לימודית וחברתית? כי כפי שציינת שניהם, תלויים האחד בשני ובתור אמא ומורה ביסודי יודעת אני כי הצלחה בלימודים יחד עם הצלחה חברתית ישפיעו על עתיד הילד ועל הניסיון הראשוני שלו במסגרת מחייבת ובעתיד במחוייבות שלו לחברה כאדם ואזרח עובד תורם ומועיל לחברה.

    השבמחק
  4. לי,
    אכן דר שאפיק מסאלחה מבהיר דברים רבים המסייעים לנו כהורים וכמורים...

    השבמחק
  5. דורית,
    הנושא הנ"ל כל כך רלבנטי ובוער במציאות הבית סיפרית, כמו תמיד התחברתי לפוסט, העלת כאן בעיה שאיתה אנחנו מתמודדים בכל שנה מחדש! הקושי בהתמודדות נובע מהעובדה שאין באפשרותנו לתת את מלוא התייחסותנו כאשר יש 40 תלמידים בכיתה, איך אפשר להגיע לכל אחד ובפרט אלה בעלי הקשיים והצרכים המיוחדים, מבחינתי זה דרש שעות נוספות בביה"ס ותמיד גם בבית, שעות של שיחות, ישיבות שילוב וכו' אציין שזה הופך להיות יותר קשה ועמוס משנה לשנה, תפקידנו במערכת התובענית הזו לא לוותר ולהמשיך לדחוף ולעודד את התלמידים למרות ועל אף הקשיים.

    השבמחק
  6. דורית
    קראתי בעיון רב את הפוסט שכתבת אין ספק שהעבודה עם ילדים עם בעיות קשב וריכוז הוא מאוד קשה ומתסכל לעיתים,בתור מורה לחינוך גופני אני יכול להוסיף שאחת הסיבות המרכזיות להפרעות קשב וריכוז היא תזונה לקויה ,כאשר התזונה של הילדים מתבססת ברובה על חטיפים שגורמים לעליה מואצת של סוכר בדם והתוצאות בהתאם והטיפול בבעיה צריך להיות יותר מעמיק ולא רק בנטילת רטלין על בסיס קבוע , שכפי שאנו יודעים גורם לתופעות לוואי של חוסר תיאבון ,עייפות ועוד.
    אורי

    השבמחק
  7. ורד ואורי,
    תודה על תגובותיכם.
    ורד- אני מסכימה איתך שאנו זקוקים לשעות נוספות, הבעיות הולכות ומחריפות ולכן התפקיד שלנו ומה שנעשה מאוד משפיע על השתלבות הילדים.
    אורי- אכן התזונה הלקויה של רוב הילדים- הרבה ג'אנק פוד משפיעה לרעה וא רק על קשב וריכוז...
    המסקנה הבלתי נמנעת היא גם השקעת יותר זמן הורים בבית...

    השבמחק
  8. לדורית :
    1. את עונה לכל תגובה שנכתבת בפוסט והדבר מעיד על התפתחות אמיתית של שיח בבלוג . אני לא תמיד נוהגת כך , אך לאחר שקראתי את תגובותייך - אאמץ את הרעיון .
    2. לתוכן הפוסט - אני אלמד בשנה הבאה רק את מקצוע המתמטיקה . אחד המכשולים שאני רואה בטיפול והתייחסות לילדים בעלי הפרעת קשב וריכוז הוא מעורבות ההורים , ולרוב סירוב ההורים לטיפול תרופתי . לא פעם שמעתי הורים שטוענים שהם לא מוכנים לתת לילדם ריטלין/קונצרטינה רק כדי "שלך ( המורה ) יהיה שקט .
    אני לומדת רבות מהפוסטים על התיחחסויות שונות הנוגעות לעבודתנו בבית הספר .
    נהניתי לקרוא את הפוסט - אשר עבר מהתייחסות תיאורטית לעבודה מעשית בשטח .

    השבמחק
  9. נעמי,
    תודה על תגובתך!
    מסכימה איתך שאחת הבעיות המרכזיות היא יחס ההורים, שברוב המקרים, לפחות בתחילה, מכחישים ומדחיקים את המצב, יש מקרים שהם מבינים אחרי שהילד עבר תסכולים רבים.

    השבמחק
  10. דורית!
    רציתי לשתף אותך הפעם בסיפור מרגש מאוד שהיה לי השנה בכיתה.
    בכיתתי לומד ילד מחונן עם בעיות של קשב וריכוז. אמו התנגדה לתת לו טיפול. במשך כל השנה הילד התקשה לתפקד בכתה, היו לו התפרציות של זעם ואלימות, הרחיקו אותו מחוג המחוננים בגלל ההפרעות שלו, הילדים בכיתה הרחיקו אותו מחברתם והילד היה ממש במצב קשה. האם סרבה לתת לו טיפול תרופתי וטענה שהיא מטפלת בו באמצעים אלטרנטיבים כאלה ואחרים רק לקראת סוף כאשר היה היה כבר במצב קשה מאוד הסכימה האם לנסות טיפול תרופתי. ההשפעה של הטיפול על הילד עשתה לו פלאים. הוא פתאום היה ילד שונה לחלוטיןולא ארבה הדברים הילד קבל בסוף השנה תעודת הצטיינות, התלמידים בכיתה שיפרו את היחס שלהם אליו והיה מרגש לראות המהפך שחל בילד.
    יחד עם זאת אני רוצה לציין שרק טיפול תרופתי לא מספיק וישי צורך בד בבד עם הטיפול התרופתי גם טיפול ריגשי וכאן לצערי, לא תמיד בית הספר נותן את המענה לאותם ילדים וחבל !

    השבמחק
  11. לאה,
    מסכימה איתך!!
    ואכן לא חסרים לנו סיפורים מרגשים, הלוואי שכולם יהיו בעלי סוף טוב!!

    השבמחק
  12. דורית,
    הפוסט שלך מציג נושא חשוב ביותר.
    כמורה גם אני נתקלת פעמים לא מבוטלות בהתנגדות הורים למתן טיפול תרופתי להקלה על בעיות קשב וריכוז.
    סיפורה של לאה, הזכיר לי סיפור די דומה של תלמיד בכתתי, שהרס שיעורים שלמים והיה אימת המורים בכיתה, אך אימו שהייתה אחות במקצועה התנגדה נמרצות לטיפול התרופתי. בסופו של דבר לאחר כמעט שנה היא הסכימה לנסות אך הגבילה את הנסיון בזמן. למזלינו ולשמחתינו השיפור היה מידי. השבוע פגשתי את אותו תלמיד לאחר שנים רבות שלא ראיתי אותו. ההתרגשתי עד דמעות, הבחור מצליח מאוד בעשייה ובלימודים. מי היה מאמין...

    השבמחק
  13. גילה,
    הצלחת לרגש גם אותי, כל סיפור מזכיר לכל אחת סיפור משלה, עם אחד מתלמידיה...

    השבמחק