"השומע- שוכח, הרואה- זוכר, העושה- מבין" (קונפוציוס)



יום שני, 10 בינואר 2011

"שטף קריאה"- הערכת אתר לימודי מתוקשב

בקורס "הערכת טכנולוגיות ידע" עסקנו בהערכת אתר לימודי מתוקשב. שותפתי, לאה, ואנוכי בחרנו להעריך את אתר "שטף קריאה". בחרנו באתר זה, משום ששתינו מורות ורכזות בתחום כישורי השפה, ואנו מודעות לחשיבות היכולת לקרוא בשטף, כלומר: במהירות, בדיוק ובאינטונציה מתאימה. תלמידים הקוראים באופן איטי ובלתי רציף לעיתים תכופות יתקשו להבין את מה שקראו. ל-'שטף קריאה' חשיבות מירבית בהשגת המטרה העיקרית של הקריאה- הבנת הנקרא.
יוצרי האתר הם: מט"ח (המרכז לטכנולוגיה חינוכית). האתר עלה לרשת בשנת 2009. מאז הוא עבר מספר עדכונים.
העדכון האחרון כלל הוספת כ-40 טקסטים נוספים ברמות 1 ו-2 נערך באוקטובר 2010. קהל היעד של האתר הם תלמידי כיתות ג' עד י"ב. האתר מכיל טקסטים קצרים בארבע רמות קושי. רמות הקושי נקבעו, בין היתר, על פי אורך הטקסט, מורכבותו והנושא הנדון בו. הסוגות ונושאי הטקסטים רבים ומגוונים וכך התלמידים יכולים לבחור נושא שמעניין אותם. האתר מעוצב באופן שבו המשתמש יכול לנווט בתוך האתר בקלות ובנוחות. העבודה באתר היא עבודה יחידנית ומוגבלת למקורות הרשת בלבד, ללא קישורים חיצוניים. האתר מאפשר תכנית התערבות המבוססת על קריאה חוזרת של אותו טקסט מספר פעמים, מייעלת את שיפור שטף הקריאה ומשפרת את הבנת הנקרא.
הטקסטים באתר מיוצגים על ידי: טקסט כתוב, טקסט קולי, איורים ותמונות, אפשרות להקלטת אודיו עצמית.
רוב הזמן התלמידים יכולים לעבוד באופן עצמאי בקצב אישי ולהציב לעצמם מטרות ממוקדות, תוך קבלת משוב על הישגיהם.
הערכת פעילות התלמידים באתר באה לידי ביטוי במאיצי הקריאה, במדידת הזמן ובגראפי ההתקדמות.
התכנים באתר מותאמים למטרות החינוך הלשוני: הלומדים יהיו בעלי יכולת קריאה מושכלת של טקסטים מעולמות שיח שונים, לפי מסמך הסטנדרטים בחינוך הלשוני. הטקסטים באתר מאורגנים לפי רמות קושי מסוגות שונות, בחלקם מנוקדים ולקוחים מעולמם של הלומדים. הטקסטים נבחרו בהתאמה לסטנדרטים הנדרשים בחינוך הלשוני.
ולהערכתי האישית:
האתר מומלץ מאוד לתלמידים שקריאתם אינה שוטפת ומדויקת. האתר מזמן להם אפשרויות לשיפור הקריאה. ההתקדמות נעשית על פי הקצב האישי של הלומד.
כאשר הלומד נחשף לקריאה מיומנת של הקריין – זה משמש לו כמודל לחיקוי ולמידה של קריאה שוטפת ומוטעמת.
הלומד יכול לחזור ולתרגל את הקריאה עד שהוא מגיע לשליטה מלאה.
הפעילות היא אינדיווידואלית של הלומד מול המחשב, ובכך נמנעת ממנו מבוכה הכרוכה בקריאה בפורום כיתתי, או אולי היראה מדמות המורה המאזין לקריאה.
התלמיד מקבל משוב מיידי ויש לו מעקב אחר ההתקדמות שלו.
התרגול יכול להתבצע גם בבית וגם בביה"ס.
ההתמצאות והניווט באתר ברורים וידידותיים למשתמש.




4 תגובות:

  1. רציתי להציע לכם לבדוק גם את אותיות הפלא
    תוכלו להוריד לנסיון ולראות איך זה עוזר לילדים לפתח מודעות פונולוגית והבהנה של העיקרון האלף ביתי.
    www.lomda.net

    השבמחק
  2. דורית
    רציתי להוסיף שאני משתמשת באתר שטף קריאה במסגרת השעות הפרטניות עם תלמידים מכתה ו' שעדין מתקשים בשטף ודיוק. התחלנו בטקסטים ברמת קריאות נמוכה כדי לאפשר לתלמידים לחוות הצלחה ולעודד אותם להמשיך, בהמשך עלינו ברמת הקושי של הטקסט. בסיום התהליך נבדוק האם חל שיפור בשטף ודיוק בקריאה.

    השבמחק
  3. שלום,
    האתר "שטף קריאה" תפס מקום נכבד בעבודת הגמר המחקרית שלי בנושא: השפעה של טיפוח שטף קריאה, שחזור ושכתוב טקסט להבנת בעיות אורייניות- מתמטיות מחיי היום- יום מלוות גרפים, אצל תלמידים לקויי למידה עם הפרעת קשב

    השבמחק
    תשובות
    1. שלום ענת!
      אף אני עוסקת באתר "שטף קריאה" לתלמידים לקויי למידה עם הפרעת קשב, בעבודת הגמר שלי.
      מעניין לשמוע את המימצאים שלך.
      רותי.

      מחק