"השומע- שוכח, הרואה- זוכר, העושה- מבין" (קונפוציוס)



יום שישי, 11 בפברואר 2011

זה שיר פרידה....?!

"זה שיר פרידות,
תמיד אומרים בין השורות
שכמו חידות
פרידות גם הן אינן פתורות...." (שלמה ארצי)

באחד מימי רביעי, בתחילתו של הסמסטר השני ללימודים, בו התחלנו לכתוב את בלוג הלמידה שלנו, נכנסה דר' גילה קרץ לשיעור, שבמהלכו דיברה גם על הכתיבה בבלוג. ללא כל הודעה מראש, או הכנה מוקדמת, הציגה לעיני ואוזני כולם את הבלוגים של לאה ושלי. הרגשת המבוכה, התחלפה במעט גאווה. אומנם כתבתי רק את פוסט הפתיחה הראשון, אך כשהמשוב הראשוני מעודד, ההמשך נראה פשוט הרבה יותר...
באותו רגע הבנתי שלא רק חברי למגמה קוראים את דברי, אלא כל אחד יכול... וכך תוך כדי התפתחות הבלוג וכתיבת הפוסטים, נוכחתי לדעת בכל פעם מחדש מה רבה הפומביות, פומביות שיש בה הרבה יתרונות מקצועיים.
באופן אישי, פחות חששתי מנושא הכתיבה, מה שהטריד אותי בעיקר זו החשיפה, הפומביות, שבתחילה לא שיערתי את עוצמתה.
הפומביות גרמה לי להרבה התלבטויות והיסוסים, על מה לכתוב, איזה נושא יעניין יותר, באיזו כותרת לבחור, באיזה ציטוט לפתיחה, האם ומתי להוסיף סרטון, תמונה או קישור למאמר שקראתי ומתאים לנושא הכתיבה. בכל דבר קטן שכזה השקעתי מחשבה רבה, הרבה הגהות לכתיבה, הרי כשהכל פתוח צריך להקפיד שלא יהיו שגיאות וגם על הניסוח...
השקעתי מחשבה רבה בכל פוסט שכתבתי, מהרעיון והנושא לכתיבה, בכתיבה עצמה ובעיקר בניסוח התובנות שלי.
עם הזמן גבר הביטחון לתאר דברים שונים מעולמי המקצועי ולהביע את דעותיי בנושאים השונים.
למרות שבתחילה זה נראה קצת מוזר שהפרוייקט שלנו במגמת התקשוב הוא כתיבת בלוג לימודי, במהלך השבועות נוכחתי שהכתיבה בבלוג היא לא עניין פשוט. היו שבועות בהם הכתיבה זרמה וקלחה לעומת שבועות בהם התחבטתי והתלבטתי בנושא לכתיבה. אך היה לכך גם ערך מוסף, משום שכשלא מצאתי נושא לכתיבה, קראתי מאמרים נוספים וכך הוספתי לידע האישי שלי. את מירב המאמצים השקעתי בכתיבת התובנות האישיות שלי על הנושאים השונים והרפלקציה על התהליכים שעברתי. היו נושאים אליהם התחברתי יותר ולחלקם פחות. כתיבת הרפלקציה תרמה לי, משום שחוייבתי לחשוב על הנושאים השונים לעומק, לכתוב את דעתי ולנמקה בנימוקים הגיוניים ורציניים. לעיתים, המחשבות הובילו אותי למחוזות מעניינים עליהם לא חשבתי לפני הכתיבה וסייעו לי מבחינה מקצועית.
במהלך הכתיבה בבלוג ליוותה אותי חברתי היקרה, לאה, שתגובותיה מחממות הלב והענייניות תרמו לתהליך הלמידה שלי. כמו כן לאט לאט, רבו התגובות של חברים מהמגמה ומצאתי עצמי מרבה לעיין בבלוג, קוראת את התגובות המפרגנות, שחיממו את הלב והיפרו את הכתיבה והלמידה בהערות והארות. עם הזמן גיליתי שבבלוג מעיינים אנשי מקצוע שונים וריגשה אותי במיוחד תגובתו של יו"ר פורטל מס"ע, עמי סלנט, שהגיב לפוסט שכתבתי ופירסם שתי רשומות שלי, בנושא הבלוג בפורטל.
בשלב זה אני סבורה שחשוב לקבל תגובות ומשובים. מעבר לפירגון, לעידוד ולמוטיבציה אנו שומעים הערות והארות מקצועיות ולומדים מנסיונם העשיר של המגיבים. במשך הזמן גם עניתי למגיבים השונים, מעין פתיחה של דיאלוג... אני מוצאת שגם לקריאת התגובות ולהתייחסות למגיבים יש חשיבות.
ולסיום?! האמנם?!
כמחנכת ומורה לכישורי שפה בכיתה ג', פתחתי עם עמיתתי, לאה, בלוג כיתתי שמטרתו כתיבת המלצות לספרי קריאה "תלמידי ג'1 קוראים וממליצים". הבלוג נפתח כחלק מעבודת הסמינריון, אך תלמידיי ואני לומדים ונהנים מההתנסות והתפתחות הבלוג הכיתתי.
תודה מיוחדת ללאה חברתי על השותפות בלימודים, בעבודות, בעזרה המקצועית, בעידוד האישי ובתמיכה. שמחתי ללמוד ולעבוד איתך ונתרמתי רבות. מקווה להמשך פורה.
כמו כן תודה לחברותיי ורד, גילה, אילנה, לי ומיכל שטרחו, קראו, התייחסו, הגיבו ועודדו להמשך עשייה.
תודה לגילה היקרה, דר' גילה קורץ, על הליווי והתמיכה. על 4 סמסטרים בהם למדתי רבות.
לפניי עוד דרך ארוכה ואני ממשיכה ללמוד, לקרוא ולהתנסות.

6 תגובות:

  1. דורית היקרה,
    עקבתי בעניין אחרי כל פוסט שכתבת ונהנתי להגיב ולהתייחס לתהליך שעברת בניהול הבלוג שלך.
    העלת נושאים ורעיונות רציניים ועמוקים, ניכר כי את בעלת סגנון כתיבה המתאר חשיבה מעמיקה וביקורתית, כשקראתי את הרשומות שלך גיליתי סקרנות ויסודיות בכתיבתך ובמיוחד דגש על רלבנטיות ללמידה ולעבודתך בפועל, אני מתארת לעצמי שהסיבה לכך היא בגלל העובדה שזה קרוב וחשוב לך, בניסיונך להטמיע את התקשוב בהוראה.
    עשית צעד גדול ושינוי משמעותי.
    למדתי הרבה מקריאת הבלוג שלך, על טעמך וייחודך!
    אני מאחלת לך המון הצלחה בהמשך, עם סיום הלימודים, בעבודתך ואף בחיים האישיים.
    באהבה, ורד.

    השבמחק
  2. פשוט- המון תודה!!! על כל מה שחווינו יחד במכללה ועל התייחסותך לבלוג שלי!!!
    דורית

    השבמחק
  3. דורית,

    נהניתי לעקוב אחרי הבלוג שלך. אהבתי מאוד את סגנון הכתיבה ואת זה ששילבת ציטוטים משירים או ספרים. ניכר שהקדשת הרבה זמן לארגון המחשבות, ניסוח התובנות וחיפושים אחרי מקורות מידע רלוונטים.
    באופן אישי, הבלוג שלך תרם לי לתהליך הלמידה.
    מאחלת לך הצלחה בהמשך הדרך.

    השבמחק
  4. דורית,
    קראתי בהנאה רבה את הבלוג שלך.הנושאים עליהם בחרת לכתוב היו מעניינים מאוד. התבטאותך הקולחת והעשירה נתנה לכתיבה אופי מיוחד.
    מאחלת לך הרבה הצלחה בהמשך הדרך.
    גילה

    השבמחק