"השומע- שוכח, הרואה- זוכר, העושה- מבין" (קונפוציוס)



יום ראשון, 27 ביוני 2010

"השאלה היא לא מהי החלופה לבית הספר, אלא מה יש לעשות בבית הספר" / פרופ' דוד פסיג

בכתב העת 'הד החינוך אל המאה ה- 21', גיליון מס' 5 מאפריל 2010, התפרסם ראיון מעניין שערך יורם הרפז עם חוקר העתיד, פרופ' דוד פסיג.
כשקראתי את הכתבה חשבתי על כותרת לפוסט זה מתוכה, הראשונה הייתה כותרת הכתבה: "למערכת החינוך אין עתיד", שנראתה לי במבט ראשון קודרת ופסימית מדי, למרות שלאחר עיון מעמיק בכתבה היא מקבלת משמעות אחרת. חשבתי גם על "מערכת החינוך עם המבט קדימה", "מדיניות החינוך על סמך חיזוי של התפתחויות עתידיות" ו"העתיד, כידוע, כבר כאן".
לבסוף בחרתי בכותרת הנ"ל, משום שלדעתי הצנועה, אחת המטרות החשובות של לימודיי במגמת "תקשוב ולמידה" היא להיות חלק מהעשייה בבית הספר שתתאים את ההוראה והלמידה לטכנולוגיות החדשות ולהיות חלק משמעותי מתוך השינוי והמעבר להוראה אחרת.
חקר העתיד מחפש את ההיגיון במערכות השונות, מתקף אותו ומנסה להבין בעזרתו את הווקטור של המערכת. חוקרי העתיד מנתחים מערכות כדי לזהות את ההיגיון שפועל בהן, משליכים אותו אל העתיד ומציעים מה לעשות בהווה כדי למנוע עתיד לא רצוי, או כדי לקדם עתיד רצוי.
ברצוני להעלות בפוסט זה מספר נקודות מעניינות וחשובות בעיני מתוך הכתבה:
@ העתיד מעורר יחס דו- משמעי. מצד אחד אנו סקרנים לדעת אותו ומצד שני חוששים מהידיעה.
 לדברי פסיג, מערכת החינוך אינה רוצה לדעת את העתיד, למרות שתפקיד החינוך הוא להכין את הצעירים לחיי העתיד- למערכת החינוך שלנו אין מסמכים או תכניות המתארים התפתחויות עתידיות מהם תנסה להפיק מדיניות חינוכית, היא חסרה גם גופי מחקר ופיתוח ולמעשה מתפעלת בתי ספר שנוסדו במאה ה- 19, שבהם מורים, שהוכשרו ברובם במאה ה- 20, המנסים להכשיר את בוגרי המאה ה- 21.
@ העתיד תלוי גם בנו, העתיד אינו גורל. לדברי פסיג, בחברה מקוטבת כשלנו, לכל מגזר יש עתיד משלו, וכל ניסיון לחזות ולעצב עתיד משותף יצית תבערה.
@ פסיג, מזכיר גם את הקדנציות הקצרות של שרי החינוך בארץ, כל שר עסוק בכאן ועכשיו ולא בעתיד- בו יהיה שר חינוך אחר.
@ לדעת פסיג, אי אפשר לחנך ללא דימוי כלשהו של עתיד.
@ ויש גם תחזיות אופטימיות וביניהן-
אנחנו המדינה המתועשת היחידה ש 45% מהאוכלוסייה שלה מורכבת מקבוצת הגיל של 0- 25. קבוצת גיל זו היא החלק הדינמי, היצירתי, היצרני והצרכני ביותר באוכלוסייה. פוטנציאל ההתפתחות של מדינות מתועשות תלוי במידה מכרעת בקבוצה זו.
@ קיימים ארבעה סוגי עתידים:

עתידים סבירים- ההסתברות שיתרחשו היא כ-70%. 
לדוגמה- העשור השני של המאה ה- 21 יהיה עשור מבטיח מבחינה כלכלית למדינת ישראל ובסופו היא תוכל להימנות עם 10- 15 המדינות המפותחות בעולם.
עתידים אפשריים- ההסתברות שיתרחשו היא כ- 50%.
לדוגמה- תעשיות העתיד הינן תעשיות של מדעים עיליים (היי- סיינס) וכדי להיות חלק מתעשיות אלה דרושה אסטרטגיה אחרת לתכנון הלימודים במוסדות להשכלה גבוהה.
עתידים פרועים- ההסתברות שיתרחשו עומדת על כ- 30%.
לדוגמה- בשנות ה- 40 של המאה ה- 21 תתקיים מהפכה אנטי- דתית ותקום תנועה חזקה כנגד מוסדות הדת במדינת ישראל שתצליח לנתק את הקשר האינטגרלי בין דת למדינה.
עתידים רצויים- עתידים שיש לקדם.
לדוגמה- יישוב הסכסוך עם הערבים יתאפשר רק בעוד כ- 50 שנה, כאשר הייעוד הלאומי של העם היהודי יהיה מגובש ומקובל על הכל.
@ לדברי פסיג, למערכת החינוך בניגוד למערכות ביטחוניות, כלכליות ותעשייתיות, אין גופי מחקר ופיתוח שמטרתם לזהות עתידים ולהתכונן אליהם, למרות שחשיבות מערכת החינוך אינה נופלת ממערכות אלו.
לטענתו, מערכת החינוך סומכת על כך שהערכות מהימנות על מגמות עתידיות ינבטו מאליהן מ'חכמת ההמון'. בנוסף- רוב אנשי מערכת החינוך אינם מודעים לדיסציפלינה של חקר העתיד, לכן הם שולפים הערכות הגורמות למחלוקות גדולות בין אירגוני המורים, אירגוני ההורים, אנשי האוצר, אנשי משרד החינוך וגורמים נוספים.
@ פסיג מציין את המידע שמכפיל את עצמו בקצב של כל שנה וחצי עד שנתיים. על רקע זה מערכת החינוך חייבת להיפטר מן האשליה של 'כיסוי חומר', מהניסיון ללמד את כל המידע או את עיקרו. היא חייבת ללמד בסיס מידע שיש לו תוחלת חיים ארוכה והוא מהווה תשתית לרכישה ויצירה של מידע, ידע וחכמה. יש למצוא איזון בין החכמה שנצברה בעבר, אותה אנו רוצים לשמר ולהנחיל לדורות הבאים, לבין הידע והמיומנויות החיוניים לחיים בעתיד.
@ בסיס המידע שעל מערכת החינוך להורות לתלמידיה- הוא בסיס שיכין אותם לעתיד הסביר בו הם הולכים לחיות ב- 20 השנים הקרובות.

@ אירגון תכנית הלימודים בצורת 4 אשכולות: נגישות למידע; חשיבה בהירה ותקשורת יעילה; הבנת הסביבה, החברה והיחיד וכישורים אישיים.
@ פרופ' פסיג עמד בראש וועדה במשרד החינוך שתפקידה להציע תכנית לימודים ב 'מקצוע עתיד'- מדעי המידע.
המחשב מעצב פרדיגמות מדעיות מגוונות, כלים מעניינים ויעילים יורכבו בעזרת סינתזה בין מחשבים ובין הנדסה גנטית והם יפרצו דרך לפרדיגמות מדעיות חדשות. מטרתם של מדעי המידע היא הכשרת בוגרים שיהיו מסוגלים לפתח כלים שבכוחם לפתח תיאוריות מדעיות חדשות. לדבריו, הוועדה יושבת על המדוכה זה כשנתיים. למרות ההיענות של הורים ותלמידים בישראל וביקושים הולכים וגוברים למקצוע ולמרות שצה"ל מגלה עניין רב בתכנית ובבוגריה, משרד החינוך החליט לבטל את המקצוע וחיסל את הפרוייקט.
@ בשנים האחרונות, פרופ' פסיג, שיכלל ופיתח הגדרות מעודכנות לקטגוריות הקוגניטיביות של בלום ופיתח טקסונומיה של מיומנויות חשיבה עתידיות. הוא גם שוקד על פיתוח קטגוריה קוגניטיבית שביעית:
מיומנות להשבחת מידע.
@ לדבריו, בית הספר ממלא פונקציות חברתיות חשובות, לכן יש לו עתיד.
לטענתו, על בתי הספר לנצל את הטכנולוגיה ללימוד מה שהמורה אינו יכול ללמד כמו שכלול החשיבה האנאלוגית של הילדים, שהיא הבסיס לצורות חשיבה אחרות.
@ מקצועות עידו הידע תובעניים, ההכשרות אליהן ארוכות ומפרכות, הם דורשים מיומנויות חשיבה גבוהות כגון חשיבה יצירתית ותכונות אישיות כגון מחוייבות ואחריות.
@ לדבריו, בית הספר של היום אינו מודע כלל לצרכיו של הבוגר העתידי ולכן מבחינה זו למערכת החינוך אין עתיד.

לכתבה המלאה העוסקת גם בחזיתות עתידיות אחרות: http://www.itu.org.il/Index.asp?ArticleID=15448&CategoryID=1645&Page=1


הראיון עם פרופ' דוד פסיג התחבר אצלי למגוון נושאים שלמדנו ולחומרי קריאה ומידע שונים אליהם נחשפתי במהלך לימודיי ואציין את חלקם:
בסמסטר הראשון בקורס 'טכנולוגיות כסוכני שינוי בבית הספר' שהעבירה דר' שרה שדה, דנו רבות בספרו של פרופ' גבריאל סלומון "טכנולוגיה וחינוך בעידן המידע", בו הוא כותב על חברת העתיד ודמות הבוגר המיוחל, ועוסק ברציונאל לעיצובה של סביבת לימוד עתירת טכנולוגיה.
בסמסטר השני בקורס 'סוגיות במדיניות החינוך' שהעביר פרופ' עמי וולנסקי, עסקנו במסגרת לימודינו על הגל השלישי בחינוך בלמידה רלבנטית, למידה אינדיווידואלית ובקבוצות קטנות בהתאם ליכולות וסקרנות היחיד, וגם בלמידה גלובלית חוצה גבולות ותרבויות. כמו כן דנו בשינוי בתפקיד המורה שאינו עוד המקור הבלעדי לידע, אלא כמכוון את התלמיד למקורות הידע, מעורר את סקרנות התלמיד ומחזק בו יכולות ותחומי עניין מגוונים. כמו כן הזכרנו את זמינות טכנולוגית המידע ויתרונותיה ועסקנו בשינוי במושג תכנית הלימודים ובמאפיינים המשתנים של שוק העבודה והציפיות מהיחיד.

גם בסמסטר זה בקורס 'שילוב טכנולוגיות תקשוב ולמידה- היבטים בינלאומיים' שמעבירה דר' חגית מישר- טל, אנו דנות בויקיפדיה במאמר שכתב קוזמה (KOZMA, 2005) העוסק ב- מדיניות לאומית המקשרת בין רפורמות חינוכיות מבוססות טכנולוגיה (ICT) לבין התפתחות כלכלית וחברתית, אחת הפיסקאות החשובות במאמר: "עלייה ביכולות האנושיות, המוסדיות והטכנולוגיות הם מקורות משמעותיים לידע חדש וחדשנות, אשר מזינות את הגידול הכלכלי. לפיכך חדשנות טכנולוגית וידע חדש מהווים את המנוע ואת התוצר של הגידול הכלכלי. כתוצאה מכך, השקעה במחקר ופיתוח ובחדשנות טכנולוגית יכולה ליצור ידע חדש המוליד מעין גידול מחזורי"

חומרי הלמידה והקריאה בקורסים השונים מתקשרים ביניהם, יש שילוב ברעיונות והכל מתחבר יחד לתמונה ברורה, גדולה וכוללת.

והלוואי וכבר יגיע השלום המיוחל, כפי שחזה פרופ' פסיג בעתידים הרצויים...

7 תגובות:

  1. דורית,
    נהנתי מאוד מקריאת הפוסט שלך. אני בכלל אוהבת לשמוע ולקרוא את דעותיו של העתידן דוד פסיג.
    התחברתי מאוד למספר רעיונות שהצגת בשמו והראשון שבהם: שמערכת החינוך חייבת ללמד בסיס מידע שיש לו תוחלת חיים ארוכה והוא מהווה תשתית לרכישה ויצירה של מידע ידע וחכמה.דווקא בעידן בו הידע מכפיל עצמו בקצב מסחרר ואין כל אפשרות ללמד הכל ביסודיות הרצויה, מתן כילים לרכישה ויצירה של ידע וחכמה עשויה להיות חיונית ביותר.
    הרעיון הנוסף אליו התחברתי הוא, כי על בי"ס לנצל את הטכנולוגיה ללימוד מה שהמורה אינויכול ללמד, כמו שכלול החשיבה האנלוגית שהיא הבסיס לצורות חשיבה אחרות. כיום מנסים מספר בתי ספר להשקיע משאבים בפיתוח חשיבה.

    השבמחק
  2. היי דורית
    תודה ששיתפת אותנו בראיון המעניין עם דוד פסיג. הנקודה שאליה אני מתחברת היא הכותרת שבחרת - העשייה. לא רק לדבר על מה לא טוב , על חלופות שונות אלא מה צריך לעשות בכדי לשנות את המצב!!

    השבמחק
  3. דורית, תודה על השיתוף. עשית הקשרים מעניינים והצלחת לסכם את שני הסמסטרים שעברנו ואת הקורסים השונים. אני מתחברת לרעיון שיש ליזום ולעשות בכדי לקדם ולהטמיע את התקשוב במערכת החינוך ולא לדון דיונים.אנחנו, סוכני השינוי, ומחכה לנו עבודה רבה!!!!

    השבמחק
  4. היי דורית
    כמו תמיד אני נהנית לקרוא את מה שאת כותבת. הנושא שעליו כתבת הפעם משמעותי מאוד לעתיד של הדור הבא אותו אנו מחנכים. כפי שציינת שרי החינוך עסוקים בהישרדות פוליטית ברוב המקרים הם אינם אנשי חינוך ואין להם חזון. בכל פעם שמגיע "גל " הם צוללים מתחתיו ונותנים לו לעבור העיקר שבזמן כהונתם לא יהיו זעזועים ומהפכות. עניין נוסף שברצוני להתייחס אליו הוא תפקיד המורה. אין ספק שתפיסת המורה כמעביר ידע צריך לעבור מהעולם! לדעתי אנחנו המורים צריכים לגרום לשינוי, המורה צריך לתת לתלמידים כלים שיעזרו להם להתמודד עם אתגרי המחר, כלומר להקנות לו מיומנויות חשיבה (בלום, פסיג ) על פי תחומי הדעת השונים וכמובן שהשימוש בטכנולוגיות מתקדמות על מנת לשפר את איכות תהליכי הוראה למידה.

    השבמחק
  5. דורית,
    יופי של פוסט!!! מאד נהנתי לקרוא אותו, והחיבורים שעשית עם תכני הלימוד שלנו - כל כך נכון וממצה! ישר כח!
    מתוך הריכוז והחיבור היפה שעשית, אני משכונעת יותר ויותר שהתואר הספציפי שאנו לומדים אכן יהיה מאד מבוקש בעתיד הלא רחוק... :)
    משפט הסיום שלך: "חומרי הלמידה והקריאה בקורסים השונים מתקשרים ביניהם, יש שילוב ברעיונות והכל מתחבר יחד לתמונה ברורה, גדולה וכוללת." אכן מהווה סיכום יפה ומשמעותי של כל מה שלמדנו עד כה. אני באמת מקווה ומאחלת לנו שבעזרת התכנים הללו נצליח להרים את מערך החינוך ולהוביל את ההוראה לקראת עתיד ורוד יותר.
    ממני
    נעמי

    השבמחק
  6. נעמי,
    תודה על תגובתך מחממת הלב!
    גם אני, כמוך מאמינה ומקווה שבעזרת תחומי הדעת והתכנים אותם אנו לומדים ומיישמים במסגרת לימודי התואר השני, אכן נצליח להוביל את ההוראה ואת מערכת החינוך לקראת עתיד טוב יותר ולקראת רפורמות חינוכיות מבוססות טכנולוגיה שיקדמו את בוגרי המערכת ויכינו אותם לעתיד בצורה המיטבית.
    דורית

    השבמחק
  7. דורית יקרה, שמי מיקה גרובר, ואני סטודנטית לתואר שני בנושא מנהל.נהניתי במיוחד מקריאת הפוסט שלך, בנוגע לדיעותיו של העתידן, דוד פסיג. התחברתימאד לרעיון שהצגת כי" מערכת החינוך חייבת ללמד בסיס מידע שיש לו תוחלת חיים ארוכה,והוא מהווה תשתית לרכישה ויצירה של מידע, ידע וחכמה". כלומר, התפיסה כי המורה הוא היחיד שמקנה ידע הינה תפיסה מיושנת ולא אקטואלית כיום.אין ספק כי היום עלינו המורים לתת לתלמידים כלים שיעזרו להם להתמודד עם השינויים, ההתפתחויות והתמורות בחייהם,וכן לפתח את מיומנויות החשיבה שלהם.
    אין ספק כי השימוש בטכנולוגיות המתקדמות תאפשר לנו המורים לשפר את איכויות ההוראה והלמידה שלנו.
    לסיכום, דורית, בפוסט שהצגת העלית נושא חשוב ואקטואלי ביותר. הנושא מרתק ומעורר בי חשיבה רבה.
    דורית, כתיבתך מעניינת,משכנעת ומנוסחת למופת.
    תודה, מיקה

    השבמחק