"השומע- שוכח, הרואה- זוכר, העושה- מבין" (קונפוציוס)



יום שישי, 26 בנובמבר 2010

"האור שבי- בנו" באווירת חג החנוכה...

בפוסט זה ברצוני לשתף אתכם בפן אחד מני רבים בלימודי השפה והחינוך הלשוני בבית ספרנו. במסגרת תכנית הלימודים שערכנו השנה לקראת חג החנוכה, בחרנו להתמקד בנושא האור ומשמעותו בחג החנוכה. בחרנו בשם: "האור שבי- בנו" ליחידת הלימוד, אותה כתבנו בהלימה לתכנית הלימודים בשפה.
מטרת החינוך הלשוני בבית ספרנו היא ביסוס ושיפור מיומנויות עולמות השיח השונים.
בשכבת ג' מתמקדים בטקסטים הספרותיים העוסקים בסיפורים בנושאים שונים.
בשכבת ד' מתמקדים בטקסטים עיוניים- מידעיים בנושאים שונים ובתקשורת ההמונים.
עולם השיח של הספרות- כולל מגוון סוגות ותת- סוגות המאופיינות באמצעים אמנותיים צורניים ורטוריים ייחודיים. עולם השיח הספרותי כולל מגוון תכנים, ערכים וידע, תפיסות ודרכי הבעה לשוניים לתחום ידע או לעיסוק. הספרות היפה מעניקה לקוראים חוויות שבאמצעותן יבינו טוב יותר את עצמם ואת הזולת.
עולם השיח העיוני- מאגד את כל תחומי הידע הלא- ספרותי ואת ייצוגיהם הטקסטואליים של תחומים אלו. הקריאה, הכתיבה והדיבור בעולמות אלה אמורים לפתח אצל התלמידים ידע תוכני ויכולות של שיח אורייני הנחוצים בתחומי הידע האקדמי והמקצועי.
עולם השיח של תקשורת ההמונים- התלמידים הינם צרכנים פעילים של אמצעי התקשורת החל מגיל צעיר מאוד. החשיפה, הניתוח וההבנה של טקסטים מסוג זה, מסייעת בחינוך לאזרחות ביקורתית של תקשורת וחברה.
ליצירות הספרותיות מקום ייחודי בשיח החברתי. הן מזמנות ללומד מידע במורשת ובתרבות היהודית, הבנת ערכים חברתיים, פיתוח דרכי חשיבה, נקיטת עמדה והבעה בעל פה ובכתב.
במסגרת הלימוד על חנוכה בחרנו ללמד את הנושא: "האור שבי- בנו" על היבטיו השונים.
ההעמקה בנושא תהיה דרך אחד המוטיבים המרכזיים של חג החנוכה, מוטיב האור. מוטיב זה בא לידי ביטוי בסיפור חנוכה, במנהגי החג ובסמליו: נר, חנוכייה וכד השמן. מלחמת המכבים מסמלת במטאפורה את מלחמת האור בחושך.
יוסף בן מתיתיהו מסביר שחנוכה הפך להיות חג האורים כסמל לאחידות הדתית שהשיגו היהודים באורח בלתי צפוי, כאילו אור זרח עליהם ממרום (קדמוניות היהודים י"ב, ז').

את מוטיב האור נלמד מתוך טקסטים ספרותיים, עיוניים- מידעיים וטיעוניים בהלימה לתכנית הלימודים בשפה.
את תהליך הלמידה פיתחנו בצורה ספיראלית, בשילוב תחומי הדעת השונים כגון אומנות ומדעים, תוך מתן דגש מיוחד לחינוך לחיים בחברה.
היעד אליו אנו שואפים להגיע בסוף תהליך הלמידה הוא הבנת נקודות "האור שבי- בנו" במעגלי החיים השונים:
נקודות האור שבי- במשפחה, בכיתה ובבית הספר.
נקודות האור שבנו- בחברה ובקהילה.
נקודות האור שבנו- במדינה.

6 תגובות:

  1. דורית
    נגע לליבי מאוד הנושא (כשמי הוא אורי) ועד כמה רחוק אצלכת ללכת איתו במיוחד לכיוונים מהמשפחה הקטנה של התלמיד עד לכל המדינה.
    אורי

    השבמחק
  2. אורי,
    תודה!! ואכן עסקנו גם בשמות בעלי משמעות של אור.

    השבמחק
  3. דורית,
    הארת את ליבנו! מעניין לקרוא וללמוד דרך הפוסט שלך, על הלמידה הספיראלית שאני בעבודתי שמה על כך כל הזמן דגש וזה מאוד חשוב בתהליכי הוראה. זאת ועוד כיף לקרוא על החיבור של הנושא לערכי חינוך וחברה ובכך להשפיע עליהם להיות בני אדם, אזרחים טובים יותר התורמים לקהילה.
    ורד.

    השבמחק
  4. ורד,
    תודה!!
    אכן, היטבת לסכם את כל הנקודות עליהן שמנו ואנו שמים דגש במסגרת ההוראה- למידה.

    השבמחק
  5. היי דורית
    כמי שהיתה שותפה להתלבטיות שלך בהכנת התורכנית. אין לי ספק שהיטבת להכין תוכנית לימודים מיטבית ושהתלמידים יראו את האור לאחר שיעסקו בנושאי התוכנית.
    ישר כוח !
    חג אורים שמח
    לאה

    השבמחק
  6. לאה,
    יגעת ומצאת- תאמין!!
    תודה על העזרה, התמיכה וההקשבה.
    דורית

    השבמחק